Terroir 1996 banner
IVES 9 IVES Conference Series 9 Étude des relations sol-vigne sur le vignoble de Côte Rôtie

Étude des relations sol-vigne sur le vignoble de Côte Rôtie

Abstract

La topographie du vignoble de Côte Rôtie, la prédominance de la non culture ainsi que la structure très légère des sols amènent les vignerons à s’interroger sur l’entretien du sol, la conduite de la fertilisation de leurs parcelles ainsi que sur le développement racinaire de la vigne.

DOI:

Publication date: March 25, 2022

Type: Poster

Issue: Terroir 1996

Authors

P. BARRAL (1), GAUTRONNEAU (2)

(1) Conseiller viticole, Chambre d’Agriculture du Rhône, BP 53 69530 Brignais
(2) ISARA, Place Bellecour, 69002 Lyon

Tags

IVES Conference Series | Terroir 1996

Citation

Related articles…

Socioeconomic impact of the LIFE Climawin project from the perspective of employees

This study examines, from the perspective of the employees at Bosque de Matasnos—a demonstrative winery participating in the LIFE Climawin project—the socioeconomic impact and potential contributions of the initiative to the wine sector and the sustainable development of the Ribera del Duero region in Spain.

Impact of grape ripening and post-harvest withering on must composition and fermentation kinetics

Postharvest dehydration is a widely employed technique in winemaking to enhance sugar concentration and secondary metabolites from grapes. Different grape varieties exhibit varying responses in terms of dehydration rate and the resulting chemical composition.

Viticultural zoning in the province of San Juan, Argentina. Preliminary results, year 2000

La région viticole de San Juan (Argentine) est marquée par des températures très élevées et des variations diurnes faibles. La valorisation de la connaissance de cet environnement et de ses interactions avec le fonctionnement de la vigne et le lien au vin passent par l’étude de ses terroirs et de leur caractérisation. Le point de départ de ce travail est l’étude des zones mésoclimatiques aptes à la culture de la vigne de la Province de San Juan et à la caractérisation des sols de cette même région. L’objectif est de définir le potentiel vitivinicole des zones considérées.

Rootstock impact on foliar symptom expression of esca on Vitis vinifera cv. Cabernet-Sauvignon

Trunk diseases and esca in particular, represent a major threat to the sustainability of the vineyards. The percentages of unproductive vines in a plot could vary from 4% to over 20 % depending on local conditions and vintages.

Methodology to assess vine cultivation suitability using climatic ranges for key physiological processes: results for three South African regions

Le climat a de fortes implications sur le bon fonctionnement physiologique de la vigne et a besoin d’être quantifié afin de déterminer l’aptitude des régions à la culture de la vigne. Une méthode, qui pourrait éventuellement servir à prévoir l’aptitude des régions à la culture de la vigne, est proposée.